fredag 31. mai 2013

Refleksjon


På fem uker skulle ett produkt være ferdig. Produktet skulle få frem din tolkning av vågen vgs. Målgruppen er 9. til 10. klassinger som begynner å bli klare til å søke på videregående skole. Denne oppgaven er veldig åpen i og med at vi kan fremstille vågen på hvilken som helst måte, bestemme grupper selv og bestemme hvilket medium vi vil formidle budskapet med for å få frem akkurat vårt budskap.

I denne oppgaven valgte jeg å jobbe med Malin. To hele dager ble brukt bare til å brainstorming, beslutningen, detaljer og storyboard. Vi satt igjen med to ideer som egentlig var ganske like. Begge gikk ut på å lage en film om en dag på vågen. Den første var å vise det sosiale live på vågen, den andre var å vise elever som holdt på med de ulike prografagene vi holder på med. Tilslutt bestemte vi oss for å produsere en film som fikk frem noe av det vi jobbet med her på Vågen, som vi viste ville være en spennende og utfordrende prosjekt. Med lite erfaring innen fil fra begge sider. Vi fordelte oppgavene slik at jeg hadde ansvaret for filmingen og storyboardet mens Malin hadde ansvaret for klippingen og redigeringen. Vi var også enige om at vi skulle hjelpe hverandre og samarbeide sammen om mest mulig.

I oppgaven vår ønsket vi å treffe 9. Til 10. Klassinger som ikke helt vet hvilke fantastiske muligheter, utstyr eller hvor inspirerende miljø media på vågen faktisk har. Vi bruker endel håndholdt kamera for å få seeren til å føle at det er dem som går en tur på vågen og blir vist rundt av forskjellige imøtekommende elever som viser hvordan de har valgt å utføre fri plattform prosjektet. Målet vårt med å løse dette på denne måten er å få målgruppen til å føle seg velkommen og få ett godt inntrykk vågen elevene. På toppen av dette så har vi valgt elever med gode produkter for å inspirere og imponere. Det er også brukt stillestående kamera som jeg har brukt for å prøve å utbalansere klippene litt med de håndholdte klippene. I filmen minsker vi også dødtiden ved å speede klippene opp litt. Som skal gi 9. til 10. klassingene en energisk oppfatning av skolen.

Sangene vi har brukt er en positiv og eventyrlysten sang og den andre er litt mer elektronisk som jeg føler sammen med den andre understreker den spennende og inspirerende følelsen vi var ute etter hos seerne.

Helheten av filmen skal forhåpentligvis gi lærelystne elever lysten til å søke Vågen VGS når det er deres tur til å søke på en videregående skole.

Sluttproduktet ble akkurat det vi håpet på,  og budskapet føler jeg vi fikk godt frem. Når det kommer til støykilder så tror jeg at den eneste mulige støykilden kan være at filmen kanskje ble en smule lang. Om man skal tenke på at dette er elever med korte oppmerksomhetsspenn.

Om vi kunne gjort det om igjen ville vi ha valgt en ide som var mindre avhengig av andre. Det ble ofte litt vanskelig å sette sammen objektenes tidsplan med vår egen. For eksempel en gruppe vi hadde avtalt å filme der tidsplanen vår ikke fungerte. Derfor leide vi filmutstyr å satt opp ett lite sett bare for filmens skyld. Da hadde vi god tid til å få de rette vinklene og vi trang ikke tenke på å ikke komme i veien for gruppen.

Nå i etterkant, tror jeg at jeg heller burde ha valgt en medieform som jeg behersket bedre. Men jeg føler jeg har lært mye om film og om innstillingene på filmkameraet, noe som kommer til min fordel i ett eventuelt filmprosjekt. Alt i alt er jeg veldig tilfreds med produktet vår og arbeids innsatsen vår gjennom disse 5 ukene.