På fem uker skulle ett produkt være ferdig. Produktet
skulle få frem din tolkning av vågen vgs. Målgruppen er 9. til 10. klassinger
som begynner å bli klare til å søke på videregående skole. Denne oppgaven er
veldig åpen i og med at vi kan fremstille vågen på hvilken som helst måte,
bestemme grupper selv og bestemme hvilket medium vi vil formidle budskapet med for
å få frem akkurat vårt budskap.
I denne oppgaven valgte jeg å jobbe med Malin. To
hele dager ble brukt bare til å brainstorming, beslutningen, detaljer og
storyboard. Vi satt igjen med to ideer som egentlig var ganske like. Begge gikk
ut på å lage en film om en dag på vågen. Den første var å vise det sosiale live
på vågen, den andre var å vise elever som holdt på med de ulike prografagene vi
holder på med. Tilslutt bestemte vi oss for å produsere en film som fikk frem
noe av det vi jobbet med her på Vågen, som vi viste ville være en spennende og
utfordrende prosjekt. Med lite erfaring innen fil fra begge sider. Vi fordelte
oppgavene slik at jeg hadde ansvaret for filmingen og storyboardet mens Malin
hadde ansvaret for klippingen og redigeringen. Vi var også enige om at vi
skulle hjelpe hverandre og samarbeide sammen om mest mulig.
I oppgaven vår ønsket vi å treffe 9. Til 10.
Klassinger som ikke helt vet hvilke fantastiske muligheter, utstyr eller hvor
inspirerende miljø media på vågen faktisk har. Vi bruker endel håndholdt kamera
for å få seeren til å føle at det er dem som går en tur på vågen og blir vist
rundt av forskjellige imøtekommende elever som viser hvordan de har valgt å
utføre fri plattform prosjektet. Målet vårt med å løse dette på denne måten er
å få målgruppen til å føle seg velkommen og få ett godt inntrykk vågen elevene.
På toppen av dette så har vi valgt elever med gode produkter for å inspirere og
imponere. Det er også brukt stillestående kamera som jeg har brukt for å prøve
å utbalansere klippene litt med de håndholdte klippene. I filmen minsker vi
også dødtiden ved å speede klippene opp litt. Som skal gi 9. til 10. klassingene
en energisk oppfatning av skolen.
Sangene vi har brukt er en positiv og
eventyrlysten sang og den andre er litt mer elektronisk som jeg føler sammen
med den andre understreker den spennende og inspirerende følelsen vi var ute
etter hos seerne.
Helheten av filmen skal forhåpentligvis gi
lærelystne elever lysten til å søke Vågen VGS når det er deres tur til å søke
på en videregående skole.
Sluttproduktet ble akkurat det vi håpet på, og budskapet føler jeg vi fikk godt frem. Når
det kommer til støykilder så tror jeg at den eneste mulige støykilden kan være
at filmen kanskje ble en smule lang. Om man skal tenke på at dette er elever
med korte oppmerksomhetsspenn.
Om vi kunne gjort det om igjen ville vi ha valgt
en ide som var mindre avhengig av andre. Det ble ofte litt vanskelig å sette
sammen objektenes tidsplan med vår egen. For eksempel en gruppe vi hadde avtalt
å filme der tidsplanen vår ikke fungerte. Derfor leide vi filmutstyr å satt opp
ett lite sett bare for filmens skyld. Da hadde vi god tid til å få de rette
vinklene og vi trang ikke tenke på å ikke komme i veien for gruppen.
Nå i etterkant, tror jeg at jeg heller burde ha
valgt en medieform som jeg behersket bedre. Men jeg føler jeg har lært mye om
film og om innstillingene på filmkameraet, noe som kommer til min fordel i ett
eventuelt filmprosjekt. Alt i alt er jeg veldig tilfreds med produktet vår og
arbeids innsatsen vår gjennom disse 5 ukene.