mandag 3. september 2012

Farger


ADDTRAKTIV FARGEBLANDING

Å blande farger additivt vil si å legge sammen farget lys til nye og lysere farger. På figuren blandes dyp blått, grønt og rødt lys. Der hvor fargene overlapper får vi de additive blandingsfargene gult, cyan og magenta, når disse tre blandes blir resultatet av addisjonen hvitt. Fargefjernsyn er basert på additiv fargeblanding.



SUBTRAKTIV FARGEBLANDING

Ved å trykke gjennomskinnelige trykkfarger på hverandre blandes fargene subtraktivt. De ulike lagene stopper lys av ulike bølgelengder. På figuren er det brukt de tre subtraktive grunnfargene gult, rødt (magenta) og blått (cyan) som, når alle legges over hverandre, blokkerer lyset slik at det dannes en nesten sort flate.


KULØRKONTRAST

Når du skal uttrykke denne kontrasten har du brukt for minst tre klare, sterke farger som er forskjellig fra hverandre. Du kan starte med rødt, gult og blått. Alle farger kan brukes, men må brukes i sin reneste strålekraft. Derfor blir inntrykket av denne kontrasten fargerikt og bestemt. Etter hvert som fargene blir blandet ut, avtar styrken på fargens egenkontrast, men den er der. Oransje, grønt og fiolett(sekundærfarger)blir svakere enn gult, blått og rødt(primærfargene).
Alle farger kan brukes. Men de må settes opp mot hverandre slik at hver farge får "stråle i seg selv". Tilføyer du svart og hvitt mellom hver farge, vil du se at fargene blir mørkere ved siden av hvitt, mens de blir lysere vedsiden av svart. De forandrer seg, men mister ikke sin egenkraft.



LYSHETSKONTRAST

 
Svart og hvit gir den aller største kontrasten mellom lys og mørke. Mellom dem ligger det et hav av gråtoner. I fargesirkelen ligger den største kontrasten mellom gult og fiolett. Gult er den lyseste fargen, og fiolett er den mørkeste.
Enhver fargetone har sin egen lyshet eller egen mørkhet i forhold til hvor den er plassert. Når du maler, kan kontrasten virke slik at hvis du har en hovedeffekt av mettet gult i bildet, vil komposisjonen som helhet anta en lys karakter.
Består komposisjonen av for eksempel en mettet, sterk rødfarge eller blåfarge kreves det et mørkt helhetsinntrykk for at fargene skal stråle. Hadde du prøvd deg frem og plassert den røde klangfulle fargen i en gruppe av lysere tonegrupper, ville den samme rødfargen du brukte ovenfor, blitt mørk og mistet sin sterke/rene utstråling.



KALD–VARM KONTRAST

Forsøk har vist at kalde og varme farger virker på oss rent fysisk. I et rom som er malt i rødoransje, og i et annet rom som er malt med blågrønt, svingte menneskenes følelse av kulde med 3-4- grader. I det varme rommet merket de kuldefølelsen ved 11-12 grader, mens i det kalde rommet følte de kulde allerede ved 15 grader. Ifølge Johannes Itten, som har forsket og skrevet mye om farge, er dette vitenskapelig undersøkt. Det viser seg at blågrønt demper blodomløpet, mens rødoransje setter det i gang.
  

  
SIMULTANKONTRAST

"nøytralt grått er en karakterløs, likegyldig ikke-farge som meget lett lar seg påvirke ved tone- og fargekontraster. den er i seg selv stum, men kan meget lett vekkes til herlige toner."
"ved å anvendes sammen med hvilken som helst annen farge vil nøytralt grått øyeblikkelig forvandles fra sin ikke-farge karakter til den valgte farges komplementærfarge. denne forvandling foregår subjektivt i våre øyne og ikke objektivt i selve fargetonene. grått er et sterilt, uttrykksløst nøytrum. den får først karakter og liv gjennom sine nabofarger. den svekker deres kraft og demper dem. som nøytral formidler kan den sette sterke fargemotsetninger opp mot hverandre, i det den oppsuger deres kraft og blir på denne måten selv levende som en vampyr".


-johannes itten


KOMPLIMENTÆRKONTRAST

Et komplementærpar er alle de fargene som står rett overfor hverandre i fargesirkelen. Når de står ved siden av hverandre, framhever de hverandres strålekraft. Komplementærkontrasten består av en kald og en varm farge. Det finnes bare en farge som er komplementær til en annen. De tre primærfargene i fargesirkelen er alltid til stede i et komplementærpar:
- Blått: rødt + gult
- Gult: rødt + blått
- Rødt: gult + blatt



METNINGSKONTRAST

AppleMark
Begrepet metninskontrast tar utgangspunkt i fargenes renhets eller metningsgrad.
Metningskontrast er motsetningen mellom rene strålende farger og matte, uklare farger. Likevel; en farge kan virke ren og strålende ved siden av en matt tone, mens den kan virke matt ved siden av en renere farge.


SIMULTANKONTRAST

En farge blir alltid påvirket av andre farger, og kan derfor gi oss merkelige fargeopplevelser. Øyet vil framkalle komplementærfargen når vi betrakter en farge, for å oppnå fargebalanse. Vi kan se fenomenet hvis vi plasserer den samme gråfargen sammen med andre farger. Gråfargen vil få et skjær av komplementærfargen.