fredag 22. november 2013

Jeg valgte å lage min nyhetssak til radio. Saken min handler om kaffe og om  det er kvalitet eller trend som selger. Målgruppen er kaffe glade mennesker i ulike aldre.

En radio reportasje må være oppmerksomhetsvekkende, kort men innholdsrik, objektiv og den burde fange opp alle de ulike sidene av saken.

Den første utarbeidede ideen min var å lage en sak om Stavangers kaffekultur. Jeg valgte derfor spørsmål og intervju objekter ut i fra denne ideen. Men etter hvert som jeg intervjuet og jobbet med oppgaven så fikk jeg flere ideer og mer spørsmål. Tilslutt satt jeg igjen med 3 intervju av 3 forskjellige kaffeer og kaffebarer i stavanger og mange korte intervju med alminnelige personer.

Gjennom denne prosessen har ideen utviklet og endret seg fra å handle om blue bird sin åpning til å egentlig bare ta opp litt av kaffetrender, alternativ i stavanger og forskjellen dårlig- og kvalitet kaffe. 
Jeg er fornøyd med innsatsen og ferdig produktet mitt. 

Mine viktigste kilder:

Stavanger aftenblad (11. Okt) – skriftligkilde

Testen i stavanger aftenblad be vurdert av Thomas Jørgensen, en av eierene på coffeberry (sandnes) Thomas Jørgensen vant NM i cupping i 2007 og endte 3. plass i NM i baristakunst i 2008. Slik at jeg vil vurdere kilden som en sikker kilde.

Candace Brown – Muntligkilde

Candace Brown har holdt på med kaffe helt siden hun var 16 år. Hun er manager av Blue bird kaffebar som mottok 2 seksere av Stavanger aftenblad. Men noe som muligens kunne skape problemer var sjef, ansatt forholdet kunne komme i veien. Det meste av det vi snakket om i intervjuet har vi snakket før om slik at det kunne virke unaturlig. Men dette kommer ikke frem i intervjuet.


Marita Bratland Bakkedal – Muntligkilde

Ansatt barista på steam kaffebar, en av de høyst vurderte kaffebar kjeden i Norge. Har tatt og bestått baristaeksamen.


Den beste nett kildene min (funnet via YAHOO.NO):

Denne kilden er troverdig, objektiv, nøyaktig og den er egnet.
Informasjonen er skrevet av norsk kaffeinformasjon. Det er oppskrevet kontakt informasjon. Det inneholder bare om kaffe, likt som resten av siden. Det er publisert på www.kaffe.no. Dette er en lenke for de som er mer en oversnittet glade i kaffe. Den er skrevet for å informere om kaffe. Lenken viser ikke en dato. Har landkode (.no) Alle nettsider og muntlige kilder jeg sjekket stemmer med faktaene som blir presentert på denne nettsiden.

Den dårligste nett kilden (funnet via GOOGLE.NO):

Denne kilden er lite troverdig, ikke objektivt, upresist og ikke egnet til min oppgave eller kaffekultur. Dette er en blogg som hovedsakelig skriver om design. Forfatteren er oppgitt, Christoffer Stenbeck, men ingen kontakt informasjon eller dato på når dette er skrevet. Dette er skrevet for individ som er interessert i design. Og informasjonen som blir gitt ut brukes egentlig som ett virkemiddel for å selge design kaffe kopper. Jeg vil derfor rekne denne kilden som den dårligste kilden jeg leste i denne prosessen. Har landkode (.dk)


Dramarturgien:

Anslaget mitt er en gjeng med vanlige ungdommer/ungevoksne som forteller hvilken kaffe de foretrekker. I presentasjonen presenteres blue bird og candace, en av managerene ved blue bird kaffebar, kommer inn på banen og snakker om kaffe. Videre ut i utdypningen i tillegg til at hun tar for seg hoved forskjellene på kvalitet kaffe og dårlig kaffe. Avsluttningen slutter med vanlige ungdommer/ungevoksne som tester ut og forteller om de kjenner forskjellen på kvalitet kaffe og dårlig kaffe.

Anslag: Skaper oppmerksomhet med en kjapp og litt annerledes start. Vanlige folk som snakker om kaffe
Presentasjon: ”Hvem? Hva? Hvor?” blir dekket.
Utdypning: ”Hvorfor?” Forteller om kaffe og hvorfor det er forskjell på god og dårlig kaffe.
Slutten: Henger sammen med anslaget. Vanlige folk tester ut om de kjenner forskjellen på kvalitet kaffe og dårlig kaffe og gjør opp en mening.