Jeg valgte å lage min nyhetssak til radio. Saken min handler
om kaffe og om det er kvalitet eller
trend som selger. Målgruppen er kaffe glade mennesker i ulike aldre.
En radio reportasje må være oppmerksomhetsvekkende, kort men
innholdsrik, objektiv og den burde fange opp alle de ulike sidene av saken.
Den første utarbeidede ideen min var å lage en sak om
Stavangers kaffekultur. Jeg valgte derfor spørsmål og intervju objekter ut i
fra denne ideen. Men etter hvert som jeg intervjuet og jobbet med oppgaven så
fikk jeg flere ideer og mer spørsmål. Tilslutt satt jeg igjen med 3 intervju av
3 forskjellige kaffeer og kaffebarer i stavanger og mange korte intervju med
alminnelige personer.
Gjennom denne prosessen har ideen utviklet og endret seg fra
å handle om blue bird sin åpning til å egentlig bare ta opp litt av kaffetrender,
alternativ i stavanger og forskjellen dårlig- og kvalitet kaffe.
Jeg er fornøyd med innsatsen og ferdig produktet mitt.
Mine viktigste kilder:
Stavanger aftenblad (11. Okt) – skriftligkilde
Testen i stavanger aftenblad be vurdert av Thomas Jørgensen,
en av eierene på coffeberry (sandnes) Thomas Jørgensen vant NM i cupping i 2007
og endte 3. plass i NM i baristakunst i 2008. Slik at jeg vil vurdere kilden
som en sikker kilde.
Candace Brown – Muntligkilde
Candace Brown har holdt på med kaffe helt siden hun var 16
år. Hun er manager av Blue bird kaffebar som mottok 2 seksere av Stavanger
aftenblad. Men noe som muligens kunne skape problemer var sjef, ansatt
forholdet kunne komme i veien. Det meste av det vi snakket om i intervjuet har
vi snakket før om slik at det kunne virke unaturlig. Men dette kommer ikke frem
i intervjuet.
Marita Bratland Bakkedal – Muntligkilde
Ansatt barista på steam kaffebar, en av de høyst vurderte
kaffebar kjeden i Norge. Har tatt og bestått baristaeksamen.
Den beste nett kildene min (funnet via YAHOO.NO):
Denne kilden er troverdig, objektiv, nøyaktig og den er
egnet.
Informasjonen er skrevet av norsk kaffeinformasjon. Det er
oppskrevet kontakt informasjon. Det inneholder bare om kaffe, likt som resten
av siden. Det er publisert på www.kaffe.no.
Dette er en lenke for de som er mer en oversnittet glade i kaffe. Den er
skrevet for å informere om kaffe. Lenken viser ikke en dato. Har landkode (.no)
Alle nettsider og muntlige kilder jeg sjekket stemmer med faktaene som blir
presentert på denne nettsiden.
Den dårligste nett kilden (funnet via GOOGLE.NO):
Denne kilden er lite troverdig, ikke objektivt, upresist og
ikke egnet til min oppgave eller kaffekultur. Dette er en blogg som
hovedsakelig skriver om design. Forfatteren er oppgitt, Christoffer Stenbeck,
men ingen kontakt informasjon eller dato på når dette er skrevet. Dette er
skrevet for individ som er interessert i design. Og informasjonen som blir gitt
ut brukes egentlig som ett virkemiddel for å selge design kaffe kopper. Jeg vil
derfor rekne denne kilden som den dårligste kilden jeg leste i denne prosessen.
Har landkode (.dk)
Dramarturgien:
Anslaget mitt er
en gjeng med vanlige ungdommer/ungevoksne som forteller hvilken kaffe de
foretrekker. I presentasjonen
presenteres blue bird og candace, en av managerene ved blue bird kaffebar,
kommer inn på banen og snakker om kaffe. Videre ut i utdypningen i tillegg til at hun tar for seg hoved forskjellene på
kvalitet kaffe og dårlig kaffe. Avsluttningen
slutter med vanlige ungdommer/ungevoksne som tester ut og forteller om de
kjenner forskjellen på kvalitet kaffe og dårlig kaffe.
Anslag: Skaper
oppmerksomhet med en kjapp og litt annerledes start. Vanlige folk som snakker
om kaffe
Presentasjon: ”Hvem?
Hva? Hvor?” blir dekket.
Utdypning: ”Hvorfor?”
Forteller om kaffe og hvorfor det er forskjell på god og dårlig kaffe.
Slutten: Henger
sammen med anslaget. Vanlige folk tester ut om de kjenner forskjellen på
kvalitet kaffe og dårlig kaffe og gjør opp en mening.