fredag 17. januar 2014

Holdningskampanje: Russ 2014

Hvert år får russen pes for dårlig oppførsel, mange mener også at russen blir verre hvert år. Voldtekt, hærverk, vold, fyllekjøring og mye annet. Min metode for å snu ryktet er en holdningskampanje rettet mot russen.

Holdningskampanjen har russen som hovedmålgruppe.Plattformen min er grafisk grunnet jeg ville ha en enkel kampanje der alle posterene var i samme stil. For å trekke blikk bruker jeg kontraster, store illustrasjoner og sterke farger. Posterene skal henge ved busskur og på togstasjoner. Russ går på skole, de fleste tar derfor mye tog og buss. Derfor skal de plasseres her.

Jeg har brukt en sterk rød farge for å trekke oppmerksomhet. Rød kan assosieres med russ og fare. Jeg har også valgt å kun bruke to farger for å gjøre plakaten enkel og det røde mot det hvite skal skape kontraster som, forhåpentligvis, er ett blikkfang.
Jeg har valgt to ulike fonter som danner kontrast. Det ene ordet er fremhevet, dette dramatiserer teksten litt og ettersom ordet som er fremhevet i bildene sammerbeider med illustrasjonen i artboardet.

Min målgruppe er russen. Jeg har valgt å lage min holdningskampanje i grafisk grunnet jeg ville ha en enkel kampanje der alle posterene var i samme stil. Jeg har gjentatt farge fonter og undertekst på samme plass.

Tostegshypotesen:
Å påvirke en eller flere i den økologiske påvirkningsmodellen til målgruppen.
Slik at tostegshypotesen baserer seg på målgruppens påvirkninger. Første steg: en eller en gruppe innonfor den den økologiske påvirknongsmodellen til målgruppen (familie, kjendiser, venner osv.) anbefaler endten ett produkt eller promoterer en holdning. Kampanjen blir en slags påminner og treffer foreldre kanskje mer en den treffer russen. Familie er innenfor de mest på virkelige i økologisk påvirkningsmodellen.Et eksempel på dette er hvis Justin Bierber promoterer en jenteparfyme. Deretter vil fansen hans mest sannsynlig kjøpe akkurat den parfymen.
Justin Bieber er også ett eksempel på en opinionsleder, trendsetter og en innovatør. Han har så stor påvirkning at alt han promoterer vil falle i smak hos fansene, som også kan kalles tidlige adaptører og tidlig majoritet.

Prosessmodellen:
Som sender så er mitt budskap en mer ansvarlig holdning hos målgruppen. Ved å oppnå dette vil det også oppnås ett bedre rykte.
For å unngå støy har jeg gjort det renest og enklest mulig. Motivene er ganske enkle og understreker teksten som står på hvert artboard.
Under prosessen var jeg usikker på det ene artboardet. Det kan oppstå støy om mottageren føler seg støtet. Det kan også være litt uklart hva det i det heletatt er. På dette artboardet må illustrasjonen og teksten og under teksten avkodes sammen. 

Tekstmodellen:
Modell som viser ulike måter å lese inneholde på. Ett bilde av en hest kan for mange være assosieres med positive tanker. Men for andre som ikke liker hester, vi hest assosieres med negative ting. Slik at innholdet blir lest ulikt av hver enkelt person.

Noen av posterene vekke dårlige minner for mottakere som kanskje har opplevd eller vært årsaken til fyllekjøring, voldtekt, graviditet/abort eller å ha fått noe i drinken.  Jeg tenker spesielt på ”Bruk Prevensjon” posteren i og med at mottaker har egne meninger om abort, prevensjonsmidler og når det er ideelt å produsere barn. Denne posteren kan muligens virke støtende for mødre som har fått barn nært russetiden eller andre som har opplevd dette. Budskapet rekker bare frem om assosiasjonene til barn i russetiden er negativ.
Mens konnotasjonene for voldtekt, fyllekjøring og det å bli ufrivillig neddopet er negative.

Holdningskampanjen vil skal få foreldre til å være mer obs og uansvarlig russ til å ta mer ansvar. Dette vil resultere til at russen får et bedre rykte.